MAATSCHAPPELIJK WERKER - Sociaal Huis [Belgium]


 

STAD VILVOORDE Vilvoorde, 11 mei 2023
dienst Personeel

Aanwerving van

MAATSCHAPPELIJK WERKER
Sociaal Huis

B1-B3, voltijds, contractueel of statutair

In Vilvoorde is het aangenaam wonen, werken en ontspannen. De medewerker van de stad Vilvoorde
staan dagelijks klaar voor alle Vilvoordenaars, in elke fase van hun leven. Als superdiverse stad is
Vilvoorde een laboratorium in ‘samen-leven’. Samen met onze partners versterkt en verbindt de stad
mensen en organisaties. Met vernieuwende projecten en initiatieven biedt de stad een antwoord op
nieuwe noden en dynamieken. Met de blik op de toekomst en in dialoog met haar burgers ontpopt
Vilvoorde zich tot een duurzame, klimaatrobuuste stad.
Onze vier kernwaarden zijn: respecT, intEger, klAntgericht, toekoMstgericht. Samen vormen
deze waarden een TEAM

Vilvoorde is een snel groeiende stad met heel wat troeven. Als centrumstad met een opvallend hoge
diversiteit kampt Vilvoorde echter ook met problemen van structurele uitsluiting en financiële armoede.
Versterk jij ons team om samen het verschil te maken?



Wat doet het Sociaal Huis?

Het Sociaal Huis heeft als missie elke Vilvoordenaar te laten meetellen en dit vanuit een unieke positie:

o Het kent leeflonen en andere rechten toe
o Het levert maatwerk op verschillende levensdomeinen: werk, sociaal netwerk, gezondheid,

wonen …
o Het zoekt structurele oplossingen voor lokale tekorten en leemtes op het vlak van

armoedebestrijding
o Het werkt samen met andere stadsdiensten en andere sociale organisaties (CAW,

mutualiteiten, pensioendienst, huurdersbond, lokale verenigingen …)



Wij zoeken:

Een enthousiaste maatschappelijk werker voor de sociale dienst. De sociale dienst biedt individuele
hulpverlening aan op verschillende terreinen: tewerkstelling, opleiding, schuldhulpverlening,
gezinsondersteuning, administratieve ondersteuning, psychosociale begeleiding … .

Jij kan:

o Écht luisteren naar cliënten en noden omzetten in concrete acties
o Administratieve processen nauwgezet uitvoeren
o Op een gezonde manier omgaan met stress en noodsituaties en je taken als hulpverlener op

een gepaste manier afbakenen
o Vanuit een cultuursensitieve houding verschillen overstijgen.
o Vanuit jouw individueel begeleidingswerk een inbreng doen voor het lokaal sociaal beleid.

Hiervoor werk je samen met de cel sociaal beleid.


Geïnteresseerd?
Wij bieden je een afwisselende job op onze sociale dienst. Je komt terecht in een dynamisch team dat
je met open armen zal ontvangen. Voor meer info kan je mailen naar Sofie Bradt, diensthoofd Sociaal
Huis, sofie.bradt@vilvoorde.be

1

PROFIEL
Met behoud van de toepassing van andere wettelijke of reglementaire bepalingen moeten kandidaten voor
de toegang tot de functie van maatschappelijk werker, vermeld in artikel 75 en 94 van het OCMW-decreet,
houder zijn van ofwel:

1° het diploma van bachelor in het sociaal-agogisch werk met de titel van maatschappelijk assistent, of een
daarmee gelijkgesteld diploma.

2° het diploma van bachelor in de sociale gezondheidszorg, of een daarmee gelijkgesteld diploma (vb.
vroegere gegradueerde in de sociale verpleegkunde)

De kandidaten met een van de volgende oude diploma’s van vóór de invoering van de bamastructuur
komen ook in aanmerking:

1° het diploma van maatschappelijk assistent, zoals dat destijds is afgeleverd in het sociaal hoger
onderwijs van het korte type (hokt) of het hoger onderwijs van één cyclus (ho1C) studiegebied sociaal
agogisch werk, of de buitenlandse diploma’s die gelijkwaardig zijn verklaard met een diploma van
maatschappelijk assistent;

2° het diploma van gegradueerde verpleger, gespecialiseerd in gemeenschapsgezondheid;

3° het diploma van sociale verpleegkunde met als titel gegradueerde in de sociale verpleegkunde, dat
behoort tot het vroegere paramedisch hoger onderwijs van het korte type. Dat was een langer lopende
opleiding met een specialisatie, gespreid over vier studiejaren.

Meer info:
https://lokaalbestuur.vlaanderen.be/sites/default/files/public/thema/personeel/personeel_kwalificatievereiste
nMaatschWerker_20160126.pdf)

Buitenlandse diploma’s moeten vergezeld zijn van een gelijkstellingsbewijs (zie
www.ond.vlaanderen.be/naric/).

Je voldoet aan de vereiste over de taalkennis opgelegd door de wetten op het gebruik der talen in
bestuurszaken, gecoördineerd op 18 juli 1966.
Je bent in het bezit van een blanco uittreksel uit het strafregister (Model 1 bedoeld in artikel 596, Sv.)
Je kan goed communiceren in het Nederlands, zowel mondeling als schriftelijk.
Je bent onderdaan van de EER of van de Zwitserse Bondsstaat.



AANBOD
Weddeschaal niveau B1-B3, contract onbepaalde duur of statutair.
Minimale bruto beginwedde: 2.881,89 euro/maand (voltijdse functie).
Ervaring uit de openbare sector wordt volledig overgenomen en relevante werkervaring uit de
privésector of als zelfstandige kan onbeperkt meegenomen worden.
De wedde wordt vermeerderd met vakantiegeld, eindejaarstoelage en maaltijdcheques.
Jaarlijks ecocheques voor een bedrag van 160,- euro en 40,- euro aan Vilvoordse handelaarsbonnen
voor een voltijdse kracht (a rato van je arbeidsregime)
Eveneens gratis woon-werkverkeer bij gebruik van het openbaar vervoer; fietsvergoeding,
hospitalisatieverzekering en tweede pensioenpijler. De Vilvoordse Personeelskaart biedt je een aantal
voordelen aan: gratis lidmaatschap bibliotheek Vilvoorde, 24 gratis zwembeurten in het stedelijk
zwembad ‘t Zeepaardje, gratis vissen op de visvijver in Hanssenspark, korting bij aankoop van losse
tickets in cc Het Bolwerk, gratis naar de film bij aankoop van een abonnement in cc Het Bolwerk.
Interessante verlofregeling (wettelijke verlofdagen en 13,5 bijkomende verlofdagen, 14 feestdagen) en
werktijden waardoor een evenwichtige combinatie van vrije tijd/gezin en werk mogelijk is.


KANDIDATUURSTELLING
Uiterlijk op 18 juni 2023 via https://www.jobsolutions.be/register/15116-81 de website
www.vilvoorde.be, of tegen ontvangstbewijs af te geven op de dienst Personeel. De kandidatuurstelling
omvat een curriculum vitae, een kopie van je diploma en motivatiebrief. Kandidaturen zonder cv of een
kopie van je diploma worden NIET aanvaard.

2





Diversiteitsclausule
Stad Vilvoorde hecht veel belang aan gelijke kansen en diversiteit. We moedigen iedereen aan om te
solliciteren ongeacht leeftijd, culturele achtergrond, beperking, geslacht of genderidentiteit.
Aanpassingen in de selectieprocedure nodig? Heb je een beperking waardoor je niet kunt deelnemen
aan de selectieprocedure en voldoe je aan een aantal voorwaarden? Dan kun je een aanpassing in de
selectieprocedure vragen. Meer info: sollicitaties@vilvoorde.be

Bijkomende inlichtingen kunnen steeds bekomen worden op de dienst Personeel, AC Mattenkot, Lange
Molensstraat 44, 1800 Vilvoorde, telefoon 02 255 79 48 of sollicitaties@vilvoorde.be .



SELECTIEPROCEDURE

De schriftelijke proef omvat een competentieproef en/of een gevalstudie. Indien nodig, worden op
voorhand (wet)teksten bezorgd of is er tijdens de proef informatie consulteerbaar. Het is ook mogelijk dat
er een schriftelijke voorbereiding gevraagd wordt, die dan tijdens de mondelinge proef wordt toegelicht
aan de juryleden. Wie slaagt (= minstens 50% van de punten), wordt uitgenodigd voor het volgende
gedeelte.
Het psychotechnisch gedeelte of het assessment bevat verschillende onderdelen al naargelang de
vereiste competenties. Het resultaat is geschikt of niet geschikt. Wie geschikt bevonden is, wordt
uitgenodigd voor de mondelinge proef.
De mondelinge proef peilt naar de motivatie er worden een aantal competenties bevraagd of de
schriftelijke voorbereiding wordt verder bevraagd. Ook voor dit onderdeel moet minstens 50% van de
punten behaald worden.
Voor beide proeven samen, schriftelijk en mondeling, moet minstens 60% van de punten behaald
worden om geslaagd te zijn. Indien meerdere kandidaten geslaagd zijn, wordt er een bindende
wervingsreserve opgesteld. De volgorde op deze wervingsreserve, wordt bepaald door het aantal
behaalde punten.
De inhoud en de vragen van het examenprogramma, wordt opgesteld door een externe jury,
ondersteund door de algemeen directeur.

Bijkomende inlichtingen kunnen steeds bekomen worden op de dienst Personeel, AC Mattenkot, Lange
Molensstraat 44, 1800 Vilvoorde, telefoon 02 255 79 48 of sollicitaties@vilvoorde.be.



FUNCTIEBESCHRIJVING

Verzekeren van het recht op maatschappelijke integratie en maatschappelijke dienstverlening, die de
burger in staat stelt een leven te leiden dat beantwoordt aan de menselijke waardigheid. De
maatschappelijk werker zorgt ervoor dat (equivalent) leefloon en financiële steun worden toegekend
conform de geldende regelgeving en gemaakte afspraken. Daarnaast geeft de maatschappelijk werker
informatie, advies, psychosociale en administratieve ondersteuning op maat van de burger.

1. Analyseren van de individuele hulpvraag
Voorbeelden activiteiten
- Analyseren van de hulpvraag en vraagverheldering: behoeftebepaling en het systematisch ontleden
van het probleem Verzamelen van benodigde informatie op de diverse levensdomeinen.
  • Bepalen van de juiste procedure of gepaste methodiek
  • In kaart brengen van netwerk en betrokken diensten en zorgen voor een correcte
informatiedoorstroming op cliëntniveau.
  • Formaliseren van sociaal onderzoek in een sociaal verslag voor het BCSD.

2. Informeren en doorverwijzen van individuele burgers en/of cliënten
Voorbeelden activiteiten
- Continu informeren van burgers over de werkwijze en rol van de dienst.
  • Informeren van burgers over hun rechten en plichten in kader van hulpvraag..
  • Informeren van burgers over sociale dienstverlening in functie van hun noden.
  • Gericht doorverwijzen naar de bevoegde instanties

3. Uitvoeren van het hulpverleningsproces

3

Voorbeelden activiteiten
- Opstellen van doelen en hulpverleningstraject samen met de cliënt en bijsturen waar nodig. Vb.:
uitputten van sociale rechten en voordelen, uitvoeren van huisbezoeken, opmaken en evalueren van
een GPMI.
  • Toepassen van procedures, draaiboeken en vastgelegde normenTijdig inschakelen van interne en
externe partners met gespecialiseerde kennis
  • Tijdig inschakelen van en terugkoppelen aan de leidinggevende over dossierverloop
  • Beheren van cliëntdossiers, vb.: correct registreren van een hulpvraag en gevraagde informatie,
opstellen documenten, ...
  • Borgen van de continuïteit van de dienstverlening: goede overdracht dossiers, afstemmen met
collega’s, opvolgen bij afwezigheid

4.Verrichten van opzoekings- en studiewerk met het oog op het verstreken van een onderbouwde
dienstverlening.
Voorbeelden activiteiten
- Opvolgen van wetgeving, documentatie, literatuur en opmerken van trends
  • Volgen van functierelevante vorming en informatie uitwisselen
  • Vragen van feedback aan cliënten

5. Ontwikkelen van methodieken en werkinstrumenten met betrekking tot de dienstverlening
Voorbeelden activiteiten
- Opmaken en actualiseren van draaiboeken
  • Visiebepaling rond specifieke doelgroepen of situaties
  • Meewerken aan verbeterprojecten

6. Deelnemen aan diverse werk- en overlegvormen, intern zowel extern
Voorbeelden activiteiten
- Deelnemen aan cliëntbesprekingen, cel- en teamoverleg.
  • Deelnemen aan ad hoc, zowel als gestructureerd overleg met andere hulpverleners:
netwerkoverleg, ...
  • Deelnemen aan werkgroepen.


In opdracht:
De algemeen directeur De burgemeester

Vera Boudry Hans Bonte

4


 

.

Post a Comment

Previous Post Next Post

Sponsored Ads

نموذج الاتصال